Informacje ogólne
Obowiązki Depozytariusza przed rozpoczęciem likwidacji funduszy Opera, Novo, Optimum
Depozytariusz to wybrany przez fundusz podmiot, który wykonuje funkcje depozytariusza na postawie umowy. Głównym zadaniem depozytariusza jest przechowywanie i prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego, oraz weryfikacja wyceny tych aktywów sporządzanej przez towarzystwo lub niezależny podmiot wyceniający. Zakres obowiązków depozytariusza określa art. 72 Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Ustawa).
Obowiązki Depozytariusza po rozpoczęciu likwidacji funduszy Opera, Novo, Optimum
Rozwiązanie funduszu inwestycyjnego następuje po przeprowadzeniu likwidacji. Z dniem rozpoczęcia likwidacji fundusz inwestycyjny nie może zbywać jednostek uczestnictwa albo emitować certyfikatów inwestycyjnych, a także odkupywać jednostek uczestnictwa albo wykupywać certyfikatów inwestycyjnych oraz wypłacać dochodów lub przychodów funduszu.
Likwidacja funduszy Opera, Novo, Optimum - z czego wynika i co oznacza
Ustawa określa w art. 246 ust. 3a, iż po upływie okresu wypowiedzenia umowy o wykonywanie funkcji depozytariusza, jeżeli do dnia upływu tego okresu fundusz nie zawarł umowy o wykonywanie funkcji depozytariusza z innym depozytariuszem następuje rozwiązanie funduszu. Rozwiązanie funduszu inwestycyjnego następuje po przeprowadzeniu likwidacji.
Od czego zależy wartość jednostek uczestnictwa
Wartość jednostki uczestnictwa zależy od wartości aktywów wchodzących w skład portfela inwestycyjnego funduszy, czyli od tego, jakie aktywa nabył zarządzający funduszami, czyli Opera TFI S.A.
Pytania i odpowiedzi
-
W przypadku aktualizacji rachunku bankowego do odkupień dla funduszy Opera FIO w likwidacji, Opera SFIO w likwidacji oraz Novo FIO w likwidacji prosimy o pobranie Formularza zmiany danych, wypełnienie go i poświadczenie notarialne podpisu złożonego na formularzu.
Wzór formularza – jak wypełnić zmianę rachunku bankowego.
Pamiętaj, to tylko wzór wypełnienia formularza!Po wypełnieniu formularza i poświadczeniu podpisu u notariusza prosimy o przesłanie oryginału formularza na adres:
ProService Finteco Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 12A, budynek B (wejście D, IV piętro)
02-673 Warszawalub
złożenie uzupełnionego formularza osobiście w POD (Punkt Obsługi Dyspozycji) i podpisanie w obecności pracownika:
ProService Finteco Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 12A, budynek B (wejście C, IV piętro)
02-673 Warszawa
Uwaga!
Poświadczenie notarialne podpisu złożonego na formularzu zmiany danych jest formą niezbędnej identyfikacji Uczestnika i pozwala ponad wszelką wątpliwość uznać jego autentyczność. Poświadczenie polega na złożeniu podpisu na dokumencie (formularzu) w obecności notariusza lub uznaniu złożonego wcześniej podpisu za własnoręczny. Aby notariusz mógł ustalić tożsamość osoby składającej podpis i poświadczyć jego autentyczność, niezbędne jest okazanie ważnego dokumentu tożsamości, którym jest dowód osobisty lub paszport (ewentualnie karta pobytu).Poświadczenie podpisu u notariusza nie jest sporządzeniem aktu notarialnego i nie zmienia charakteru całego dokumentu na urzędowy – sprawia jedynie, że zyskuje on urzędową klauzulę poświadczeniową.
-
Notarialne poświadczenie podpisu złożonego na formularzu jest formą identyfikacji Uczestnika i pozwala ponad wszelką wątpliwość uznać jego autentyczność. W przypadku zmiany danych składanych korespondencyjnie, podpis poświadczony notarialnie jest dla nas informacją, że dane na formularzu zostały wskazane przez danego Uczestnika.
Notarialne poświadczenie podpisu jest alternatywą dla złożenia formularza w Punkcie Obsługi Dyspozycji, który znajduje się w Warszawie i daje możliwość poświadczenia formularza również poza tym miejscem.Taki sposób jest stosowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa zmiany danych w rejestrze uczestnika.
-
Zgodnie z prawem likwidacja funduszu będzie oznaczała sprzedaż wszystkich aktywów posiadanych przez fundusz oraz ściągnięcie należności. Środki uzyskane z tego tytułu, po wypłacie wszelkich zasadnych i poprawnie zgłoszonych wierzytelności, będą podzielone między uczestników funduszu proporcjonalnie do posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa. Okres przeprowadzenia tego procesu oraz kwoty jakie zostaną uzyskane ze sprzedaży są uzależnione od jakości aktywów w portfelu inwestycyjnym oraz zainteresowania nabywców.
-
Likwidacja funduszu zakłada ściągnięcie należności i sprzedaż wszystkich aktywów posiadanych przez fundusz. Środki uzyskane z tego tytułu będą przeznaczone w pierwszej kolejności na spłatę zobowiązań funduszu, w tym zaległych wypłat z tytułu odkupionych jednostek uczestnictwa (chodzi o prawidłowo złożone dyspozycje przed otwarciem likwidacji funduszu). Pozostała kwota zostanie podzielona między uczestników funduszu proporcjonalnie do posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa.
-
Zgodnie z Ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, w związku z otwarciem likwidacji funduszy, nie mogą one zbywać ani odkupywać jednostek uczestnictwa. Wypłata środków uczestnikom następuje po zakończeniu likwidacji.
-
Posiadacze jednostek uczestnictwa nie mają obowiązku zgłaszania swoich roszczeń z tego tytułu. Wypłata środków nastąpi automatycznie. Ważne jest tylko, aby dane uczestnika były na bieżąco aktualizowane, zwłaszcza w zakresie rachunku bankowego, na który należy dokonać wypłaty.
-
Kontakt dla klientów funduszy Opera, Novo, Optimum w sprawie zapytań i reklamacji na skrzynkę mailową i pocztową:
lub pocztą na adres:
ING Bank Śląski SA,
ul. Chorzowska 50,
40-101 Katowice,
z dopiskiem "fundusze OPERA" -
Likwidacja funduszy będzie prowadzona zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych z dnia 21 czerwca 2005 r. z późniejszymi zmianami, wg harmonogramu, który zostanie przygotowany i przedstawiony Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Likwidator jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania finansowego funduszy na dzień otwarcia likwidacji tj. 8 maja 2023 r.
Dodatkowo Likwidator jest zobowiązany do sporządzania i ogłaszania informacji półrocznych o stanie likwidacji funduszu.Najważniejsze informacje dotyczące funduszy Opera, Novo, Optimum będą publikowane w dedykowanym serwisie internetowym pod adresem www.klienci-funduszu.pl/opera
-
W celu weryfikacji danych osobowych oraz stanu rejestru dla funduszy Opera FIO, Opera SFIO, Optimum oraz Novo FIO prosimy o kontakt z agentem transferowym – firmą ProService Finteco Sp. z o.o. (ProService).
Numer infolinii ProService :
- Dla funduszy Opera FIO, Opera SFIO, Optimum +48 22 355 46 82
- Dla funduszy Novo + 22 355 46 81
Infolinie czynne są w godzinach 9:00-17:00
Aktualizacji danych należy dokonać osobiście w POD (Punkt Obsługi Dyspozycji):
ProService Finteco Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 12A, budynek B (wejście C, IV piętro)
02-673 Warszawalub korespondencyjnie pod adresem:
ProService Finteco Sp. z o.o.
ul. Konstruktorska 12A, budynek B (wejście D, IV piętro)
02-673 WarszawaUwaga! Korespondencja dotycząca aktualizacji danych powinna zawierać notarialne poświadczenie podpisu uczestnika.
W celu weryfikacji danych osobowych oraz posiadanych certyfikatów inwestycyjnych funduszu Opera za 3 grosze FIZ prosimy o kontakt z biurem maklerskim, za pośrednictwem którego uczestnik nabył certyfikaty inwestycyjne funduszu.
Kontakt
dla uczestników funduszy Opera, Novo, Optimum
Adres do korespondencji
ING Bank Śląski SA,
Centrum Wsparcia Klientów Strategicznych
ul. Chorzowska 50
40-101 Katowice
z dopiskiem „fundusze Opera”
Zadzwoń
Numer telefonu:
dla funduszy Opera, Optimum
+48 22 355 46 82
dla funduszy Novo
+48 22 355 46 81
od pn. do pt.
(w godz. 9:00 – 17:00)